Biografie Wim Bevelander
In de loop der jaren schreef of vertaalde Wim ongeveer 200 liedjes. Hij trad op, soms met een band, dan weer enkel met een akoestische gitaar, maar altijd met Nederlandstalige, pittige songs met teksten die je raken, doen glimlachen of tot nadenken stemmen. Hij doet uitspraken die blijven haken, die je confronteren en bemoedigen.
Als veel gevraagd spreker combineert hij zijn toespraken vaak met zijn eigen toepasselijke gezongen teksten, soms heel serieus, dan weer luchtig of cabaretesk.
Wim heeft gewerkt als leraar in het Basisonderwijs, was opleidingsfunctionaris en begeleider BZW bij De Hoop ggz en gaf les aan leerlingen van het vmbo. Daarnaast was hij lange tijd zangleider, jeugdleider en enkele jaren kerkelijk werker in dienst van een Evangeliegemeente. Momenteel is hij voornamelijk actief als zelfstandig spreker, zanger en tekstschrijver. Hoewel zijn wortels in Brabant liggen, woont Wim met zijn vrouw al lange tijd in Dordrecht, evenals zijn vier zoons met partners en kinderen.
Goeie grond 1983
De eerste langspeelplaat! In een folk-achtig stijl, waarbij Wim speelt op banjo, fluit, bongo’s, autoharp en gitaar. Ieteke Wijsman zingt bij twee nummers een tweede stem, Leo van de Ketterij speelt elektrische gitaar en Harry Govers accordeon en toetsen. Enkele nummers, waaronder het Brabantse ‘k Zie nog wel’ over de 10 maagden, vind je terug op de verzamel-cd Postzegel en 25 andere liedjes. Sunrise studio, Drunen.
Postzegel 1985
Genoemd naar de titelsong die werd geschreven naar aanleiding van een krantenartikel waarin werd vermeld dat een postzegel – een misdruk – in Duitsland voor 2,3 miljoen Mark werd verkocht. Als iemand voor zo’n stukje papier zoveel over heeft, hoeveel meer zijn jij en ik dan wel waard, aangezien iemand zijn leven voor ons over heeft gehad.
Productie en basgitaar door Marcel Mac Arthur; toetsen: Ton Snijders. Leo van de Ketterij elektrische gitaar. Balance Recording, Amersfoort. De B-kant bestaat uit een live-registratie van een concert in Roosendaal.
Kontrast 1989
De eerste cd! In die tijd van de koude oorlog schreef Wim in een kerstlied:
De kern van de oorlog zit niet in het atoom
Maar in de koppen van de mensen die geloven in een droom
De droom dat eens het goede in de mensen overwint
En dat we het zelf wel kunnen redden zonder kerst en zonder kind.
Arrangementen: Rolf Breemer, elektrische gitaar: Peter Weitjes, bas: Jasper Teule, sax: Mike Hendriks. STUDIO ’88, Hilversum.
150 kinderen zingen over Het Boek. 1990
Een project dat Wim heeft opgezet met enkele scholen in West-Brabant. Hij vertaalde 11 liederen van Hella Heizman en Johannes Jourdan uit het Duits. Totaal 150 kinderen werkten mee aan deze productie. Backgroundvocals met en o.l.v. Daniëlle Vanes. Stonesound studio, Roosendaal. In 1996 verschenen op cd.
Je bent uniek. 1994
De eerste kinder-cd van Wim met door hemzelf geschreven liedjes. De rap in ‘Johnny Rap werd gedaan door zoon Timo. Leerkrachten Hans Bomgaars en Teun Dekker ondersteunden het project. De prachtige cover is gemaakt door Willem de Vink. Productie en arrangementen: Hartmut Ewert; gitaar: Robert Riekerk; bas: Bart Wijtman. Backing-vocals en dwarsfluit: Daniëlle Vanes. Artica studio, Amersfoort.
Ik zie je zitten. 2003
Kinderliedjes m.m.v. kinderen uit Dordrecht e.o. Arrangementen en toetsen: Hartmut Ewert, gitaren: Tyrone en Bert Meulendijk, saxofoon: Tom Beek. Background vocals: o.a. Ilse Bevelander. Studio Ewert, Scherpenzeel.
Integer. 2005
Het album ´Integer´ bevat de registratie van een akoestisch live concert van troubadour/cabaretier Wim Bevelander in het knusse Berckepoort theater in Dordrecht. In liedjes en sketches, waarbij humor en ernst elkaar afwisselen, zoekt Wim naar de echtheid, waarheid en houvast voor dit leven. De CD bevat zowel oud als gloednieuw repertoire, waaronder bekende liedjes als ´Gewonde soldaat, ´Stinkend jaloers´ en ´Laodicea’. Geluidsopname: Johnny Hulst.
Postzegel en 25 andere liedjes. 2007
Deze verzamel dubbel-cd bevat de titelsong Postzegel en 25 andere liedjes van Wim uit de jaren tachtig. Er staan enkele tracks op van de eerste LP “Goeie grond” en alle nummers van de tweede plaat “Postzegel” inclusief een live-registratie uit 1985. Verder staan er zeven titels van de cd Kontrast op en tenslotte het nummer “Postzegel” in een klassieke uitvoering met een strijkkwartet, gearrangeerd door Harry Govers.
Wat er ook is. 2007
Wat Er Ook Is’ verzamelt de leukste kinderliedjes van Bevelander en legt de nadruk op de wat pittigere uitvoeringen. Een gedeelte van de cd is opnieuw ingezongen, waardoor deze geliefde liedjes weer als nieuw klinken! Ontwerp cover: Johannes Bevelander. Arrangementen en studio: Marcel Zimmer/Celmar studio.
Als niets meer rijmt. 2008
De titel ’Als niets meer rijmt’ verwijst naar thema’s waar iedereen wel eens mee te maken heeft. Soms past de puzzel van je leven niet meer en krijg je het even niet op een rijtje. De teksten van Wim geven hoop, moed en troost, maar helpen soms ook om je situatie te relativeren en het vanuit een ander perspectief te bekijken. De liedjes bevatten over het algemeen geen kant en klare antwoorden maar prikkelen wel tot nadenken, zoals ´Kom niet dichterbij´, ´Mijn buurman´ en ´Een plakkerig klein zuurtje´. Het album is een co-productie van stichting Ecovata en ggz De Hoop/Dordrecht. Muzikanten: Christan Grotenbreg op toetsen, Mark Dekkers: bas, Jan-Peter Beijersbergen bespeelt de gitaren, Han Wouters de drums.
ZOU’t. 2011
Smaakvol en pittig, zo zou je de cd voor volwassenen ‘ZOU’t’ van Wim kunnen beschrijven. 10 sterke liedjes die het leven op een andere manier belichten dan je vaak hoort of zou verwachten. De soms wat filosofische teksten moet je wat vaker horen voordat ze doordringen. Ze prikkelen om na te denken of om sommige aspecten van je levensbeschouwing op een nieuwe en frisse manier te durven heroverwegen. Soms worden enkel vragen gesteld aan jezelf, dan weer aan God of namens Hem aan ons. Ze gaan over onzekerheid, halve waarheden, vurigheid, liefde en het al of niet beantwoorden daarvan.
Een vleugje humor, een enkele kritische noot en veel prachtig gitaarwerk van Jay-P maken het geheel tot een collectors-item voor mensen van jong tot oud die van tijdloze, hier en daar Dylan- of Knopfler-achtige muziek houden. Ook de andere meewerkende muzikanten mogen er wezen: Frank van Essen op drums en Rob Vermeulen op de bas. Het subtiele Hammond-geluid van André Bijleveld maakt de sound compleet mede dankzij de mixage en mastering van Johnny Hulst. Als gastmuzikant hoor je bij het nummer ‘Burgerlijk’ Christan Grotenbreg, Marcel Zimmer en Mark Dekkers.
Joppie/Ga je mee naar de Koning. 2012
Een kerstmusical van Wim Bevelander
Joppie is met een vrachtboot meegereisd naar Nederland in de veronderstelling dat iedereen daar gelukkig is omdat er zoveel welvaart is. Terwijl hij zijn ogen uitkijkt als hij de prachtige etalages ziet en de keurig geklede mensen, verwondert hij zich over de ontmoetingen die hij heeft. Een groepje kinderen met spandoeken demonstreert omdat er allerlei onbelangrijke details op school niet kloppen: “Wij staken, want de haken voor de jassen en de dassen in de gang zijn veel te lang.”Joppie is nog niet van zijn verbazing bekomen of hij ziet enkele oudere mannen die zich beklagen over de inflatie en over de havermout die niet meer smaakt als vroeger. Vervolgens komen er wat drukke peuters aanspringen. Ze zijn van de Bond ter Bevordering van Borstvoeding en protesteren tegen het gebruik van poedermelk. Als Joppie een ijverige vrouw ontmoet die druk aan het poetsen is, moppert zij in haar protestsong “Stof tot nadenken” over het probleem dat er tegenwoordig weinig stof meer te vinden is. Als inleiding zegt ze: “Ik hou van clean en mijn naam is Stien, ook wel Stientje Stof genaamd.” Net als Joppie wat depressief op een bankje zit, komt er een groep jongeren al dansend een lied zingen waarin ze laten weten dat ze dankbaar zijn voor gewone dingen zoals de zon, een vogel of een bloem. Joppie spreekt hen aan en merkt op dat het lijkt alsof iemand het licht aandeed toen zij gingen zingen. Een van hen legt uit dat kerst het feest van het licht is en dat Jezus niet voor niets het licht van de wereld wordt genoemd. Tenslotte zingen ze het lied “Ga je mee naar de Koning” dat eindigt met de zin: Schijn met uw licht in mijn hart. De musical Joppie kan heel goed worden gecombineerd met een actie voor het werk van World Vision. Het verhaal van Joppie kan mensen aan het denken zetten over onze welvaart en hoe (on-) dankbaar we zijn. Tekening cover: Jona Bevelander. Script, audiotracks, bladmuziek e.d. zijn los te downloaden bij www.gospelmusic.nl
Zoetzuur. 2012
Een opvallend frisse cd met 16 verzamelde levendige liedjes van Wim Bevelander die voor een deel opnieuw zijn ingezongen.
Met muzikanten als: Elisa Krijgsman, Jan-Peter Beijersbergen, Christan Grotenbreg, André Bijleveld, Marcel Zimmer, Mark Dekkers en anderen. Zang: Wim Bevelander met solo’s en refreintjes door diverse kinderen. “Een plakkerig klein zuurtje” komt van de cd “Als niets meer rijmt” maar hier wordt het refrein ingezongen door Mette, de kleindochter van Wim. Geen standaardthema’s of liedjes waar er al zo veel van zijn, maar verrassende invalshoeken waarbij humor en ernst worden afgewisseld. Veel teksten benadrukken de waarde van het menselijk leven, dat vaak zoet is maar voor velen ook wel eens zuur smaakt. Toch zijn het geen zwaarmoedige songs maar de cd is juist een hart onder de riem voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Ook volwassenen luisteren er graag naar.
Z!N. 2013
Een deel van de geheimen van Prediker samengevat in 13 liedjes. Vrolijke, diepzinnige, grappige, filosofische, wijze woorden op originele melodieën in diverse stijlen gearrangeerd. Thema’s als zingeving, de kunst van het genieten, vriendschap, rijkdom. Laat je verrassen door deze universele, boeiende en richtinggevende wijsheden die de schrijver van het boek door schade en schande heeft ontdekt. Literaire hoogstandjes, eerlijke vragen en interessante overwegingen. Troostvolle gedachten, nuttige overdenkingen en zinvolle relativeringen. Onderwerpen die elk mens aangaan. Toegankelijke muziek, liedjes die je kijk op het leven en je toekomst kunnen verbreden, die je moed geven en helpen om hoofd- en bijzaken in deze ingewikkelde wereld te onderscheiden. Om over na te denken en over door te praten. Tijdloos! Een bijzonder project waar een jaar aan is gewerkt en waarbij Wim over elk hoofdstuk van het Bijbelboek Prediker een lied heeft gemaakt. Door medewerking van een keur aan muzikanten is het een kleurrijke cd geworden met songs die in stijl variëren van folk, luisterlied, country tot rock en feestlied. Veel is opgenomen in de kleine home studio van Wim, maar de mix en master is uiteindelijk tot stand gekomen door Johnny Hulst.
Soms heb je verdriet. 2015
Op deze cd van Wim Bevelander deze keer geen rock, reggae en andere stijlen muziek maar voornamelijk akoestische ballads, troostende, bemoedigende en soms melancholieke liedjes met poë tische teksten en mooie gedachten.
Naast de prominent aanwezige akoestische gitaar van Wim ondersteund door de basgitaar van René Verhagen, hoor je de subtiele piano van Marc Jongsma en het fijngevoelige accordeonspel van René Verburg. Luca Genta heeft op vier nummers prachtige cellopartijen toegevoegd. Sommige nummers zijn muzikaal vrij sober gehouden waardoor de tekstbeleving nog sterker wordt. Bij andere nummers voegt de Whistle van René Verburg, een mandoline of een ukelele een vrolijke noot toe. De cd bevat tien kortere en langere nummers waarin thema’s als spijt, (be-)rouw, verdriet, gemis, twijfel aan bod komen. Dwars door al die emoties heen proef je juist de hoop, de dankbaarheid, de zingeving en de troost die God wil geven. Blijkbaar kon Wim het niet laten om ook een soort protestsong te schrijven waarin het leed van de wereld aan bod komt afgezet tegen onze welvaart in Nederland. In “De relativiteitstheorie” wordt eerst beschreven dat alles relatief is waarna de conclusie is dat die bewering wel genuanceerd moet worden. Al met al genoeg stof tot nadenken bij deze liedjes die je vaak enkele keren moet beluisteren om ze op waarde te kunnen schatten. Ook dit album is deels bij Wim thuis tot stand gekomen waarbij hij zelf allerlei instrumenten bespeelde.
Twee nummers komen van een andere cd en staan hierop zonder kinderkoor.
De wind is buiten adem. 2016
Zoals je kunt verwachten van Wim Bevelander hoor je op dit album diverse stijlen voorbijkomen. De helft van de 14 titels kun je scharen onder de categorie ‘ballad’. De rest is meer uptempo, waaronder enkele stevige rocknummers, een jazzy song en een liedje met dance-invloeden. Ook deze keer hebben de teksten een hoog poëtisch gehalte met hier en daar de kenmerkende mild kritische maar altijd opbouwende toon. Wim heeft niet de minste muzikanten uitgekozen: Frank van Essen op drums, Daniël v/d Molen op bas, Jay-P op gitaar. Ralph van Manen en Marc Jongsma bespelen de toetsen. Ralph is tevens producer. Samen met Jan Pronk als geluidsman in de TCC Studio’s te Veenendaal is er een bijzonder mooie productie tot stand gekomen. Kortom, een aanrader voor mensen die houden van diepgang in combinatie met afwisseling en lekkere eigentijdse muziek; een cd die velen zal bemoedigen, inspireren en helpen om stil te staan bij de dingen in het leven die ertoe doen.
BEVELANDER BOOTLEGS. 2017
Een cd met uitvoeringen van liedjes op een manier zoals velen Wim Bevelander kennen van zijn optredens in het land: spontaan, nu eens met een kwinkslag en dan weer bloedserieus. Vaak met enkel zijn akoestische gitaar en soms met een gelegenheidsformatie.
Het idee voor deze uitgave ontstond, toen bleek dat Jan Pronk van de TCC studio’s in Veenendaal een professionele audio-opname van een optreden door Wim Bevelander tijdens een festival op de Betteld in 2011 op zijn computer had staan. In de archieven van Wim lagen ook nog allerlei tapes en digitale registraties van optredens in o.a. Zierikzee en Dordrecht. Na een zorgvuldige selectie bleef er een afwisselende verzameling van 20 liedjes over, waaronder een unieke registratie van het nummer Kontrast, vóórdat dit in een andere bewerking verscheen op de gelijknamige cd. Verder hoor je de befaamde Brabantse sketch over John met zijn duiven uit Eindhoven. Nummer 21 is een fragment van een geluidsopname toen Wim 16 jaar was.
Perspectief, maxi single. 2018
Elke song nodigt direct of indirect uit om het leven, je omgeving, de ander of je toekomst te bezien vanuit een ander perspectief. Zoals het lied ‘Stel je voor’ zegt: Stel je voor dat alle bomen en bloemen dezelfde kleur of dezelfde vorm hadden…
De tekst van ‘Maak mij een instrument’ gaat erover dat wij mensen soms gebruikt worden voor een bepaald doel, maar we zijn niet willoos zoals een muziekinstrument; we kunnen kiezen om mee- of tegen te werken. ‘Weet ik veel’ begint met de tekst dat er meer boven mijn petje gaat dan er onder. En: Wie de Schepper wil evenaren met zijn verstand, is knap…….arrogant.
De single bevat drie Nederlandstalige liedjes, geschreven en gezongen door Wim Bevelander en twee gospelcovers met poëtische teksten van Bob Dylan: ‘Grain of sand’ en ‘I believe in you’;
Eén ‘live’ met band in de Basiliek/Veenendaal en een uitvoering op NPO radio 5.
Kleinkind, single. 2021
Een liedje voor vijf kleinkinderen. Gearrangeerd door Christan Grotenbreg. Backing vocals: Ilse Bevelander en het laatste zinnetje werd ingezongen door Elin. CGP-studio, Rheden.
Black Jack David, single. 2021
Een nostalgisch nummer van de Incredible Stringband uit de tijd dat Wim het duo Cors & Beef vormde met Corstiaan Langerak. Nu treden ze soms weer op. Audioregistratie: Bax-studio, Vlissingen. Fiddle: Naomi de Keijzer.
Videoregistratie 40 jaar Kleinkunst. 2022
Op 29 mei jl. vond het 40-jarig jubileum plaats in het Energiehuis te Dordrecht: een intieme twee uur durende avond met 150 man publiek, een steengoede band en zangeres Elise Mannah, met een selectie uit de ongeveer 200 liedjes die in de loop van 40 jaar door Wim zijn gemaakt en uitgebracht. Op https://moovie.nl/product/wim-bevelander/ is een registratie van het volledige concert voor te downloaden. Video: KRBcommunicatie, Dordrecht.
Harten delen, single. 2022
Live uitgevoerd tijdens jubileumconcert in het Energiehuis te Dordrecht, met full band en Elise Mannah.
Live in Dordrecht. 2022
Album met 13 liedjes van het jubileumconcert op 29 mei 2022. Met Elise Mannah.
De band: Christan Grotenberg piano en accordeon, Han Wouters: drums, Jan-Peter Beijersbergen: gitaar, Mark Dekkers: bas, Marc Jongsma: toetsen. Audioproductie: Jan Dekker/Prosound, Dordrecht.
40 jaar kleinkunst. 2023
Boek met songteksten, gedichtjes, verhaaltjes. Verkrijgbaar via de reguliere boekwinkels, Bol.com of door een bericht te sturen naar Wim Bevelander